2011. október 28., péntek

Libamáj fűszeres birskörtével

Gyönyörű birskörtékre bukkantam a zöldségesnél. Persze akkor még fogalmam sem volt, hogy milyen rokonságban áll az általam ismert birsalmával és azt sem tudtam mit fogok vele kezdeni, de annyira szépségesek voltak, hogy nem tudtam otthagyni őket, kettőt hazahoztam magammal. Itthon aztán az interneten kutakodva olvastam, hogy ízben semmiben sem különbözik a birsalmától, csak alakban. 
Na és mi készüljön belőle? Gyerekkoromban nagymamámnak volt egy birsalmafája, így sok kompótot készítettünk, de most valami mást akartam készíteni, kompótot évek óta nem ettem. Fellapoztam Segal Viktor könyvét, a Színek és Ízek címűt, ahol kettő birsalmás recept is található. Egy előétel (Grillezett libamáj fűszeres birsalmakompóttal és ropogós wontonlappal) és egy desszert (Lassan sült birsalma fűszeres tejcsokoládé-mártással és tejszínhabbal). 
Ez az előétel az ő receptje alapján készült, wonton lap hiányában azt nem készítettem mellé, pedig annak a roppanóssága nagyon illik ehhez az ételhez. És hát sambar masala fűszerkeverékem sem volt itthon, erre is csak akkor jöttem rá, mikor elkezdtem a birseket megtisztítani. Szerencsére ajánlott alternatív lehetőséget a séf, így gyorsan elkészült ez a remek előétel.



Hozzávalók: 4 szelet hízott libamáj (10 dkg-os)
2 közpes méretű birskörte, 1 citrom leve, 7,5 dkg cukor, 1 egész chilipaprika (én kihagytam), 1 kávéskanál samabar masala fűszerkeverék( ha ez nincs akkor koriandert és kurkumát használhatunk helyette)

Elkészítés:
Először a fűszeres birskompótot készítjük el. Megmossuk, majd meghámozzuk a birskörtéket, eltávolítjuk a magházát és szeleteljük, majd azonnal citromos vízbe tesszük, hogy ne barnuljon meg. 
Kb. 1 liter vizet felteszünk forrni, beleszórjuk a cukrot, a fűszert  és 10 perc alatt puhára főzzük a gyümölcsöt. Kiszedjük a gyümölcsöket a fűszeres vízből és a szirupot tovább forraljuk, addig, amíg deciliternyi sűrű szirupot nem kapunk. Ez kb fél óra. Ezt a sűrű szirupot kanalazzuk a gyümölcsre és hagyjuk kihűlni.

A libamájat közvetlen tálalás előtt sütjük meg. Egy vastag falú serpenyőben zsiradék nélkül. A serpenyőt előmelegítjük, hogy forró legyen. A jéghideg libamáj szeleteket ráhelyezzük és mozgatás nélkül kb. fél percig sütjük, hogy szép kérget kapjon. Megfordítjuk, és a másik oldalát is sütjük, de ezt már kevesebb ideig.
Tányérra helyezzük a fűszeres birskörtéket,  kanalazunk rá a szirupból, a libamájat mellé helyezzük.


2 megjegyzés: