2012. március 23., péntek

Rizottó koktélparadicsommal és bazsalikommal

Bevallom egy jó rizottónak nem tudok ellenállni. Nekem se sikerült elsőre ilyen finomra de most már ráéreztem a lényegére. Azt szeretem ebben az ételben, hogy millió féle képpen variálható. Ha van egy alap rizottó receptünk akkor az nagyon sok féle képpen ízesíthetjük. A tél abszolút kedvence a sütőtökös rizottó volt, melyet volt, hogy ördöghallal vagy garnélával ettünk, egyszer articsókával is készítettem.
Néhány alapszabályt mindenképpen be kell tartani, ha jó rizottót szeretnénk. Alaplé elengedhetetlen hozzá és a jó minőségű rizottórizs (Arborio és Carnaloni). A férjem szerint a bor sem mindegy, de ha jó  minőségű száraz fehérbort használunk rosszat nem teszünk. Krémes, al dente, jól sikerült párosítás a friss paradicsom és a bazsalikom, üde nyárias étel.




Hozzávalók: 
1 kis fej vöröshagyma
olívaolaj
30 dkg rizottó rizs (carnaroli)
kb. 1 liter zöldség vagy csirke alaplé
1 dl száraz fehérbor
50 g reszelt parmezán
50 g vaj

12 szem koktélparadicsom
néhány bazsalikomlevél
    Elkészítés: 
    A rizottóval párhozamosan egy másik serpenyőben elkészítjük a paradicsom ragut. A koktélparadicsomokat negyedeljük és olívaolajon egy serpenyőben lassú tűzön megfonnyasztjuk. Úgy, hogy még egyben maradjon, de ne legyen nyers. A tetejére apróra vágott bazsalikom levelet szórunk és hagyjuk, hogy az is éppen megfonnyadjon.  
    Másik serpenyőben olívaolajon üvegesre pároljuk az apró kockára vágott hagymát, vigyázzunk, hogy ne kapjon színt. Ráöntjük a rizst, pár percig pirítjuk, majd hozzáöntünk  kb. 1 dl száraz fehérbort. Keverjük  amíg el nem fő az alkohol.
    Ezután merőkanalanként adagoljuk a rizshez a forró alaplevet, folyamatosan kevergetjük, amíg al dentére nem fő a rizs (kb. 18 perc). Ez az az állapot, amikor már puha, de a közepe még éppen roppan.
    Fontos, hogy alacsony lángon főzzük, ne forrjon erőteljesen. Ha lezártuk alatta a gázt, még mielőtt a folyadékot teljesen magába szívná a rizs, keverjünk bele egy diónyi darabka vajat, és reszelt parmezánnal ízesítsük. A végén keverjük hozzá az előzőleg elkészített paradicsom ragut. A tetejét bazsalikom ággal díszíthetjük.

    2 megjegyzés:

    1. Köszi Kriszta a szuper receptet, életemben először ma készítettem rizottót a Te recepted alapján, és szerintem egészen jó lett. Persze van még hova fejlődnöm, de első próbálkozáshoz képest szerintem kifejezetten jó lett. :)

      VálaszTörlés
    2. Szia Brigi! Örülök,hogy ízlett. Gyakorlat teszi a mestert. Nekem is a sokadik lett olyan, amilyenre a férjem azt mondta, hogy jó. Nálunk ő a rizottó szakértő.:)

      VálaszTörlés